fredag 23 oktober 2015

fläderbärssaft, elderberry juice


Har gjort en satts med fläderbärssaft 

elderberry juice tror jag det heter på engelska.




Använde min saftmaja så det var inte svårt.
Här är receptet:

Frys bären i 24 timmar

Nästa dag:
Fyll vattenbehållaren med vatten.

Lägg i 2/3 med fläderbärsklasar i innersilen.
tillsätt 1/3 äpplen i grova bitar
häll över 5 dl socker.

Låt koka tills frukt och bär sjunkit ihop.

Häll upp på väl rengjorda flaskor.

Har inte gjort den här saften tidigare men jag tyckte
den blev god och kommer definitivt att göra mer nästa år!








2 kommentarer:

  1. Kan absolut tänka mig att den saften smakar mumsigt :-)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag ska följa din recept och kolla vad det blir. Spännande! Vad menas med 2/3 fläderbär klasar och 1/3 äpple? Utgår du då från maximal fyllning av överste delen i saftmajan? Och vilka äpplen använde du?
    Mvh
    Erwin

    SvaraRadera